தன்னையே அற்பணிக்கும் காலணிகள் நம்பாதையில் உள்ள கற்களினின்றும் முற்களினின்றும் சுடும் வெயிலினின்றும் கொட்டும் மழையினின்றும் தன்வடிவத்தை இழந்தும் பாதங்களின் அழுத்தத்தை தாங்கியும் அழுக்காகாது பாதங்களை பாதுகாக்கும் இருந்தும் பழையசெருப்பாய் உருமாறின் வீசிதான் செல்கிறோம்! சிலர் நம்மையும் உதறி செல்லும்பொழுது புரிகிறது அவர் வாழ்வில் நாமும் பழைய செருப்பென்று ...
In Tamil we atleast equate it with ornaments by இராமர்பாதரட்சையை தம்பி பரதன் கையில் ஏந்தி அயோத்தியை ஆண்டான் அரச மகன் அவன் அண்ணன் காட்டில் தொலைத்த மனைவியை அசைந்தான் தேடி காலணி இல்லாமல் என்காலணி தேய்ந்து கரைந்தாலும் அதை நான் விடுவதில்லை வீசுவதும் இல்லை அடுத்த காலி மனையில் கிடப்பதோ நூறு வகை காலணிகளாம் ஒட்டி உறவாடிய மாந்தர் எனை வீசிவிட்டு சென்றாரம்மா. நன்றி்
Madam jskls, A nice poem on Kaalani. There are many many award winning poems in English on Shoes,boots and slippers . For Hindus God's feet and padukas are of great significance. A Thousand Hymns on Lord’s Sandals Vedanta Desika’s Paduka Sahasram occupies a unique place among the Vaishnavite Bhakti literature. The sandals of the Lord are more sublime than the Lord Himself. According to Sri Desika, the sandals represent a blend of two goddesses who are the heroines of this great poetical composition. All the followers of Vaishnavaite faith hold no second opinion about the greatness and glory of the Padukas. Lord Ram himself allowed His sandals to rule the kingdom for the benefit of the people. Through one sandal Sri Rama established his father’s adherence to satya palan and through the other, honoured the appeal of Bharat. Any devotee while singing the glory of the God always pays tributes first to His feet and then moves up. This is our tradition, but our Swami has taken one step forward. Instead of the feet, he has started from the sandals. The language is easy Sanskrit, the total verses being 1008. Due to the grace of Lord Ranganatha Swami, Sri Desika was able to complete the work in a single night. The poet accepts that he has been only an instrument. The effort and success go to the credit of the Lord. The sandals worn by Sri Rama are not at all different from those of Lord Ranganatha. Even at the time of incarnation, the sandals are the integral parts of Lord’s divine body. According to the Vaishnavite faith, the Padukas represent Nammalwar, the greatest among the 12 Alwars. Nammalwar is otherwise known as Shatakopan (Destroyer of the Wicked). In all Vishnu temples, Shatari has a special position. The devotees feel an ecstatic pleasure and enjoy the divine grace when Shatari is placed on their head by the head priest or the Acharya. Shatari eliminates all the wicked thoughts from our mind. Similarly, Paduka Sahasram will make us sacred, and wise. May a digression.But i felt like sharing. Jayasala 42